MUKA SURAT SULIT NAZ

terbaik dari Mas Saari...

Wednesday, July 6, 2011

pengasuh...antara upah dan tanggungjawab mana lebih utama?

Assalamualaikum WBT...


** gambar copy paste dari blog my sis

pagi2 nih dah bengang...bukan bengang pasal apa...bengang pasal pengasuh my sis nih...semalam Cik Sue terima khabar kurang baik dari my sis bagitahu anak buah kesayangan Cik Sue jatuh waktu main kat tepi longkang.. so hidung nya bengkak dan luka...apa yang paling mendukacitakan Cik Sue adalah sikap pengasuh anak my sis nih ada ke patut dia boleh biar budak2 ni main kat tepi longkang tanpa pengawasan orang dewasa...apa guna my sis bayar dia mahal2 sampai RM 500 sebulan kalau dia tak boleh nak jaga anak my sis ni dengan selamat.

sepatutnya dia sebagai pengasuh kenalah punya sikap bertanggunjawab...dia patut jaga anak my sis nih macam jaga anak dia sendiri..yelah dah kita bayar dia dan yang paling utama bukan sebab bayar tu pun tapi sepatutnya dia punya kesedaran dalam diri dia sendiri iaitu ingat tanggungjawab yang dah my sis amanatkan pada dia sepanjang my sis serahkan penjagaan anak2 pada dia...

sangat mengecewakan lagi bila sewaktu my sis balik kerja dan nak ambil anak2 dia, pengasuh tu boleh diam jer tanpa beritahu apa2 pasal kejadian...cuba kalau korang balik2 kerja tengok anak korang bertampal dan luka sampai bengkak2 camtu??mesti rasa nak pengsan kan?sedangkan Cik Sue pun rasa geram sangat bila dengar cerita dari my sis inikan pulak my sis sendiri yang dah tentu angin satu badan bila tengok anak yang pagi tadi dia tinggalkan dengan pengasuh elok jer sekali balik kerja tengok anak dah luka dan bengkak2.

memang lah kita tak boleh nak nafikan budak2 memang nakal tapi kita sebagai pengasuh a.k.a penjaga yang diletak kepercayaan oleh ibu bapa anak2 yang ada dibawah pengawasan kita kenalah prihatin dan peka terhadap keselamatan diaorang..dah tahu kan kawasan longkang tu bahaya jadi janganlah benarkan budak2 nih main kat kawasan yang bahaya tu...jangan hanya pandang pada bayaran yang diterima tiap2 bulan saja tapi tanggungjawab sebagai pengasuh tak dilaksanakan...

6 comments:

Sal Saari said...

yg penting nawaitu..
ambil mudah n sambil lewa jer..
anak org lantaklah!!!

Cik Sue said...

tu atitude pengasuh ko to long...

mas saari said...

aku pun geram ni...grrrrrrr
kalau ngan aku dah lama kena pengasuh tu!

along...ko cari pengasuh lain jelah!

Zawifatul Aziah said...

a'a tuka je pnengasuh lain..dahla mahal lak tu bayar kt dia..emm sian adik tu..btw singgah la ke blog sy --> aziesuhaimi.blogspot.com :)

Cik Sue said...

kak mas: haaa..tau takpe aku dah tahap rasa naklempang2 jer pengasuh along tu...kurang ajaq betui!!!

Cik Sue said...

zawifatul: tulah memang sokong sgt2 kalau my sis tukar jer pengasuh lain..memang sungguh tak bertanggungjawab!!!!