MUKA SURAT SULIT NAZ

terbaik dari Mas Saari...

Thursday, March 10, 2011

COUPLE TU HARAM??


Assalamualaikum korang....aduh Cik Sue kebosanan arini..mati akal duduk rumah lama2 nih tapi nak mula kerja pun malas gak...he3...arini BW sampai lemau jer sambil berfacebooking...dan sampailah saat Cik Sue terbaca artikel nih pastu suka nak share dan tanya pendapat korang.....

COUPLE TU HARAM???

betul ke??jom kita baca yang nih.....

"Cinta adalah sesuatu lumrah dan dilahirkan suci dari hati setiap manusia sebagai anugerah dan Amanah daripada Allah.....
Namun kehadiran cinta disalah ertikan oleh manusia sejak zaman jahiliah lagi.....

COUPLE!!!!!!
perhubungan antara lelaki dan wanita yang bukan Muhrim.....
tiada hadis dan ayat dalam Al-Quran yang menghalalkan perhubungan ini.....
malah ada hadis yang mana menegah lelaki dan wanita memandang sesamanya dengan nafsu dan keinginan........
tetapi sekarang ada yang malah bersentuhan tangan...MasyaALLah.....
Bahkan lebih lagi...AstagfirullahalAzim......

Cuba selami apa faedahnya becouple.....
gaduh pujuk...sharing.....borak-borak..jalan-jalan.....dlll....
semua itu adalah hiasan yang lebih nikmat jika dimasukkan selepas perkahwinan...
selamat didunia dan akhirat....

Nak kenal dulu...itu alasannya.....
pertunangan adalah sebaik-baik perkenalan...
scanner cinta adalah agama.....
bukti kasih adalah iman...
tanda setia adalah kepatuhannya pada Allah....
kejujuran adah pengertian ibadah dan Al-Quran..
jika telah ada semua itu...untuk apa couple......
Nabi saja tidak pernah....Kita siapa untuk melakukannya....
apatah lagi setelah mengetahui kedudukan Couple itu tiada baiknya malah ditegah oleh agama...
jika agama melarang..larangan itu dari SIAPA????
 DARI ALLAH SWT..... "

emmm..banyak kebenaran kat sini..tak salah nak bercouple tapi kalau lebih banyak mengundang ke arah keburukkan dan mendatangkan dosa lebih baik la disegerakan menghindari semua tu..betul tak korang??
pada Cik Sue mana2 lelaki yang dah berkemampuan tu segerakanlah masuk meminang...tempoh bertunang tu boleh dijadikan tempoh untuk mengenali hati budi pasangan, namun bukanlah lesen untuk kita melakukan kemungkaran...pada yang wanita pula pandai2 lah menjaga kelakuan, kadang2 kita wanita nih memang terkenal dengan sikap manja tapi janganlah keterlaluan manjanya sebelum ada ikatan yang sah dan menghalalkan kita untuk manja berlebihan ni...dan dapat lesen dari tok kadi nanti manja la banyak mana pun..tak sape nak larang,betul tak???dan Cik Sue suka nak share ni jugak...

"memang jika difikirkan agak susah bagi anda.....
tapi bukannya bercinta yang diharamkan, couple....hubungan tanpa jalinan yang sah...dalam islam ada mengajar cara yang terbaik untuk mencari jodoh....

permulaan dengan mengenali insan itu dari segi iman dan pendirian..
jika berkenan..khitbah saja......itu adalah tempoh perkenalan yang terbaik sebelum 
membuat keputusan untuk mendirikan masjid.....
khitbah jika zaman sekarang dianggap sebagai pertunangan.....
tapi tak perlu adat istiadat yang membazir....memang berat...
cukup dengan izin dari kedua ibu bapa dan saudara terdekat dan sebentuk cincin....
BUKANKAH ITU SUATU JALAN YANG INDAH.....
Anda menginginkan hadis atau ayat Al-Quran....
Bukankah Al-Quran dan hadis penuh dengan nasihat agar lelaki dan wanita yang tiada hubungan yang sah diminta menjaga pandangan........
pandangan saja sudah disyaratkan..apatah lagi bermadu kasih.....
percintaan dengan cara islam....khitbah adalah sebaik-baik permulaan....."

jadi jom kita sama2 amik ni sebagai renungan untuk memperbaiki diri...yang baik kita jadikan teladan yang buruk kita jadikan sempadan...rasanya bercinta selepas berkahwin itu lebih indah kot....jadi sama2 lah kita renungkan dan selamat membaca yer korang... =D


** sumber dari facebook Ustazah Siti Nor Bahyah


16 comments:

cik pulau said...

setuju sangat2..
tak kesah org nak kate kite ni berfikiran kolot ke hape..
tapi yang penting kita tahu apa yang Allah nak..
cinta lepas kahwin lagi bermakna rasanya.. ^^,

Cik Sue said...

cik pulau: betul tu dear...cinta lepas kahwin takde larangan dah..semua dah sah dan itu lebih bermakna...yeay..kita geng!! =D

fawzeah zea said...

btul tue kak,,skg nie sya xda kapel...lps bca n3 nie..bnyk pngajarn sya dpt.

Cik Sue said...

fawzeah: yup betul tu laling..kita sama2 dpt pengajaran dr sini... =D

faiz said...

tula psl..org sekarang dah mcm wajib plak coupla ni...

BbSH~ said...

ade butang like tak kak sue?

chii said...

nasib baik..chii lepas..chii tade da couple2 ni..so pasni kalo jumpa yg berkenan di ati..soh dia masuk minang je :p

Cik Sue said...

faiz: yup betul tu...dan ramai yang dah lari dari landasan agama...

Cik Sue said...

bB: lum ada lagi laaaaa...jap kalau ada kang sila like lapanploh kali yer...ha3.. =D

Cik Sue said...

chii: yup dear,betul tu...cik sue pun sama...dah suka masuk minang,nak bercinta sakan lepas kawen jer la yer sayang....ha3 tu jer syarat cik sue bg.... =D

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

emm..betul apa cik sue tulis nih tp susahkan sekarang ni sbb wanita pun dh bnyk berada di luar rumah jd percentage nak bercouple tu jd lg tinggi..kalau jual mahal kang lama² org tak ndak pulak..biasanya kalau dh jatuh cinta kalau si lelaki dah kukuh dan perempuan dah sedia bolehla terus meminang tp kalau dua² masih studi cemana ekk..nak elak² bercouple susah juga sbb manusia kan..

Cik Sue said...

rina: yup betul tu tak dinafikan kalau dua2 masih study tu memang dah sah2 la tak mampu lagi nak ke peringkat mendirikan masjid..tapi boleh elakkan dr berlakunya perkara yg tak sepatutnya dengan keluar ramai2 buat study group dr keluar berduan jer...yg penting kat sini niat hati kita..kalu betul dan baik maka baik lah jadinya dan jika sebaliknya itu yg mendatangkan mudarat pd diri sendiri...thanks for the oppinion dear.. =D

hardy boy said...

topik nie agak menarik, antara topik yang hangat/panas+sensitif utk diperdebatkan..hehehehe...

saya pun ada ramai adik perempuan & saya telah menemui berbagai2 jenis lelaki yang teruk & pelik2 (harap2 jenis mcm nie tak jadi adik ipar saya.hehehe)... Kita tak bole nilai seseorang tu klu cume jumpa 2-3 kali je, ye la, mesti masing2 sorok keburukan masing2, btul x?

tapi bagi pendapat saya, nak bercouple bole, tapi ikut cara Islam la, senaraikan segala perkara yang dilarang Islam dlm bercouple, so yang dilarang tu jangan la buat..hehehe...

klu nak dating, datang la dating dihadapan mak ayah perempuan tu.
klu bercakap, bercakap menda yang penting sahaja (tanpa nafsu)..

Kesimpulannya, apa sahaja yang berdosa, jgn buat, ADA BRANI?!! hehehe

Cik Sue said...

hardy: million thanks utk comment yg bernas nih...yup betul mmg topik ni hangat,hangit dan sensitif juga...tapi kita cuma sekadar berkongsi dan bertukar pendapat betul tak??setuju sgt dgn hardy kalau nak bercinta tak salah cuma jgn lari dari landasan islam dn nak berckp tu biarlah berlapik jgn bercakap dgn nafsu...yakin boleh!!! =D

padlie said...

kalau dulu, org dewasa je bercouple..
skrg tadika lg dah pandai..

Cik Sue said...

padlie: betul tu padlie...sokong 100%