MUKA SURAT SULIT NAZ

terbaik dari Mas Saari...

Tuesday, March 22, 2011

AKU BENCI ROKOK


macam biasa kalau dah ada banner muka En Ben tu dah pasti Cik Sue join segmen anjuran beliau kan..
kali nih kita cerita pasal rokok pulak...jom2 tengok...

1.Sila nyatakan KENAPA ANDA BENCI ROKOK ? Mesti lebih dari 100 patah perkataan ..
kenapa Cik Sue benci rokok?rokok tu boleh menyebabkan pelbagai jenis penyakit..orang yang menghidu asap rokok pun berisiko untuk mendapat penyakit berbahaya inikan pula seorang perokok tegar.paling Cik Sue tak suka bila ada segelintir masyarakat yang masih tak mengendahkan larangan yang dikeluarkan untuk tidak merokok di kawasan sekolah,hospital,pusat membeli belah dan juga beberapa tempat lagi yang telah diwartakan sebagai kawasan larangan merokok...dah lah hisap rokok dikawasan yang dilarang utuk berbuat demikian lepas tu tanpa segan silu puntung2 rokok di buang sewenang2nya di merata2 tempat...bukan diaorang nih tak sedar tentang bahaya merokok nih tapi disebabkan ketagih dan tak mengendahkan amaran2 yang telah kerajaan keluarkan tentang bahaya merokok nih menjadikan mereka lupa akan bahaya yang bakal mereka hadapi kesan dari menjadi perokok tegar..mungkin bila dah pelbagai penyakit dah datang hasil dari menjadi perokok tegar tu baru mereka nak sedar keburukkan merokok...masa tu mungkin dah terlambat kalau dah disahkan menghidapi penyakit yang serius...Cik Sue heran tak takut ke mereka tengok kesan2 akibat merokok ni..takkan nak tunggu jadi macam ni ke????




2. Pesanan buat mereka yang merokok dan bakal merokok !
pesanan Cik Sue pada mereka2 yang menjadi perokok tegar nih silalah ambil langkah2 untuk cuba berhenti merokok..disamping dapat mengurangkan risiko dijangkiti penyakit merbahaya ini juga secara tak langsung dapat menjimatkan belanja harian anda..yelah dari duit tu membazir beli rokok baik disimpan atau digunakan pada perkara yang lebih berfaedah betul tak??dan pada yang baru2 nak belajar menjadi perokok tu baik korang batalkan jer niat suci murni tu sebab takde kebaikkan pun yang akan korang perolehi dari merokok nih..membahayakan kesihatan lagi adalah...lagi2 pada yang masih belajar tu mak ayah bagi duit untuk belajar bukan untuk bazirkan untuk beli rokok..

3. Pendapat anda mengenai mereka yang merokok ini ..
pendapat Cik Sue mereka yang merokok nih bermula dengan sikap nak mencuba lepas tu bila dah cuba dah jadi ketagih  maka bila dah ketagih nih susah la nak berhenti..namun jikalau ada kesedaran dalam diri tentang bahaya merokok nih mereka pasti cuba untuk berhenti...nak2 lagi sekarang nih dah ada bermacam ubat-ubatan yang boleh membantu untuk mengurangkan ketagihan merokok..jadi pokok pangkalnya tepuk dada tanya selera...

dah siap...katakan TAK NAK!!! pada ROKOK...


9 comments:

faiz said...

btol tu..dari beli rokok tu baik melabur je duit tu...aduss..tak sanggup tgk gmbr tu hingga terpaksa pusing scroll mouse laju2..

mamawana said...

Takuuutnyer tengok gambar tuu.....itu pun depa yg ketagih tak insaf2 lagi...

Cik Sue said...

faiz: tulah dari beli rokok baik simpan kat ASB duit tu mau gak beranak pinak...he3 pasal gambar tu cik sue pun takut sebenarnya...tapi pasal nak sedarkan perokok2 tegar nih kasik berani gak la... =D

Cik Sue said...

mamawana: tulah kan ntah apa yang best hisap rokok tu pun tak tau lah...memudaratkan diri adalah..

chii said...

hurm..chii nk benci org yg merokok sgt pun..x bleh gak..coz adik2 badik laki sumer merokok...

Lulu caldina said...

Kalau kat kotak rokok tu mcm-mcm gambar ngeri mengenai kesan rokok keatas badan..tapi perokok masih tak sedar..Huh! Say NO to ROKOK

Cik Sue said...

chii: bukan benci perokok tapi benci pada rokok..apa yang kita mampu lakukan nasihat jer la..nak dgr atau tak tu terpulang pada tuan punya badan... =D

Cik Sue said...

lulu: yup betul tu..diaorang tak serik2...tak tau lah nape..

Ann Ishak said...

sekarang ni bus stop pun dah diwartakan sebagai kawasan larangan merokok kan...kerajaan sekarang lebih prihatin