MUKA SURAT SULIT NAZ

terbaik dari Mas Saari...

Wednesday, February 2, 2011

asam pedas cik sue...



mau tau kisah di sebalik asam pedas yang nampak menyelerakan ini??yang nampaknya seperti hasil tangan pakar masak asam pedas ler kunun...tengok ler gaya kuah asam pedas tu..cam chef jer yang masak... (padahal hampehh tak reti masak asam pedas..)aicehhhh..malu lah mau citer...begini kisahnya bermula...
aku memang suka makan asam pedas...tapi seyes aku cakap kat korang aku memang tak pernah masak asam pedas seumur hidup aku nih...bukan pasal aku malas ke hape ke tapi pasal memang aku cuma boleh dapat C++ jer kalau bab masak asam pedas nih...jadi selama hayat aku nih kalau nak makan asam pedas aku akan makan kat kedai jer atau dengan erti kata yang lain aku suruh orang yang lebih arif tentang asam pedas nih jer yang masak....so,nak di jadikan cerita semalam masa jenjalan kat pasar malam Salak Tinggi dengan my sis tetiba timbulnya idea mau masak asam pedas...ajerrrr giler ko!!!! mimpi apa aku semalam??jadik aku pun beli ler bebahan nyer....so dari malam membawak ke pagi dalam pale hotak hamba hanya terbayang asam pedas pertama yang bakal aku masak... (cesss...sempat lagi berangan2...) maka tika tengah hari menjelma bermula lah operasi "ASAM PEDAS CIK SUE"..pung....pang....kung....kang...bunyi lesung batu berkumandang dari ceruk dapur my sis...sedia bebahan nak tumis asam pedas,ikan pun dah siap siang..pe lagi cepat2 tenggek periuk sakti.....puhhh..puhhhh...sebelum mula masak kasik jampi dulu bagi menjadi....maka bermulalah episod asam pedas nih...tumis punya tumis masuk bebahan bagai nak rak kasi gelegak last sekali rasa...erkkkk...???tak pueh hati rasa lagi sekali...isshhh sama jerk...cedok lagik kasi tiup sampai sejuk gi pulokk hulur kat my sis suruh rasa...

aku: cube ko rasa asam pedas aku nih..
my sis: bak sini...fuhh..fuhhh (tiup sket..kasik sejuk) slurpppp... (sambil angkat kening..)
aku: apasal???tak ok ke???rerasa aku takde lak letak bahan terlarang dalam asam pedas nih...
my sis: awat masam benor????
aku: (dalam ati...ooo tadi bukan angkat kening..kerut kening pasai masam yer cik kak???) haaa..tu lah...apasal masam benor yer???aku rasa aku letak sket jer asam jawa tadi..
my sis:takpe2 ko tambah gula skit kasik hilang itu masam lah... (nasib gak my sis kasik semangat...)
aku: ok...ok..jap aku tambah gula & air skit bagi hilang itu masam...

5 minit selepas itu.....
*
*
*
aku pun rasa lah balik asam pedas masam *papalehhh wei aku tu...adoiiiii....memang failed itu masam tarak kureng la...fikir2 apa mau bikin...aicehhhh...percubaan pertama tak menjadik nih...sekali....ting!!!!! kuar lah idea bodoh dalam pale hotak aku nih...kasik kuar itu ikan sama itu kacang brendi la....angkat itu periuk kemudian itu kuah semua kasik....................................BUANG kita tumis kuah baru....muahahahaha..pandai tak aku????kali nih letak skit jer asam jawa yer Cik Sue....dan alhamdulillah percubaan menumis kali ke 2 nih membuahkan hasil (nasib masak kat ceruk dapur my sis,kalau kat rumah mertua tak ke naye??) itulah yang membayangkan bahawa aku sememangnya "GAGAL" dalam memsak "ASAM PEDAS" korang kasik la aku masak selain "ASAM PEDAS" nih takpe aku boleh buat tapi tolong lah jangan mintak ini lauk ini yer... (dalam ati,mau cari calon suami yang tak suka makan asam pedas lah...) moral of the entry jangan nak dok gatai2 fikir mau masak "ASAM PEDAS" lagi yer Cik Sue...maluuu...cheq nak habaq.....maluuuuu.....

chowww dengan muka merah padam tahan maluuuuuuuuu....

nota: *papalehhh = loghat org temerloh maksudnya lebih kurang cam bapok la masam nyer weii...he3






4 comments:

BbSH~ said...

haaaa, mesti tliur tgok asam pedas saye kan? kann?? meh kite wat sistem barter, saye wat asam podeh, akak watkan agar2 santan layer mesti same rata bahagiannyer.. (demand okeh)

Cik Sue said...

ngeh3..malu akak b asam pedas tak jadik..nasib yg kali kedua jadik...walllawehh..bulehh ajer sebutkan masa dan ketikanyer..kasik tukar ikut sistem barter... =D

BbSH~ said...

saya mahapkan.. pasal akak dtg dari temerloh malii.. mahap.. mahap...
nnti kite set up date untuk potluck.. keh3

Cik Sue said...

ho2..kalu masak tempoyak ikan patin takpe tu akak buleh dapat A++...asam podeh ni mahapp ler memang takde degree...berehhh..kasik update itu date potluck nnt...